olijfolie frituren

Frituren met olijfolie, gezond of niet?

Naast de eigenschappen met betrekking tot de smaak, is olijfolie ook om andere redenen een zeer goede olie om mee te frituren.

Temperatuur

Het is namelijk resistenter tegen hoge temperaturen dan andere plantaardige oliën (palmolie, zonnebloemolie, maïsolie, soja olie, etc.). Olijfolie kan temperaturen tot 180º C aan zonder dat de moleculaire structuur verandert. Dit houdt in dat de olie langzamer afbreekt dan andere oliën.

Lager vetgehalte

Bij het frituren op hoge temperaturen met extra virgine olijfolie, maakt de olie al snel een laagje om het voedsel heen waardoor het voorkomt dat de olie in het voedsel kan doordringen. Dankzij deze “buitenlaag” worden de voedingsstoffen van het voedsel beter bewaard. Het voedsel krijgt een goudkleurige en krokante textuur, het behoudt haar eigenschappen en het verlaagt het vetgehalte doordat het minder doordrenkt is van de olie.

Het is mogelijk om met andere soorten olie te frituren, zoals van zaden of dierlijk vet. Maar dat moet op lagere temperaturen met als gevolg dat het voedsel doordrenkt is met olie en minder gezond is.

Voedsel dat gefrituurd is in olijfolie absorbeert minder olie dan zaadolie, waardoor het minder calorieën bevat en minder dik maakt.

Het eten zal ook niet zwaar of heftig zijn voor de maag, dus zal de spijsvertering goed zijn.

Hergebruik

Het is mogelijk om met dezelfde olie meerdere malen te frituren. Bij goed gebruik komen er namelijk geen giftige of schadelijke bestanddelen vrij, zoals acroleïne.

Betere resultaten

  • Olijfolie “groeit” in de koekenpan, dat wil zeggen dat het toeneemt bij het opwarmen, dus is het niet nodig om de koekenpan of frituurpan te verwarmen vol met olie.
  • Olijfolie kunt u meerdere keren gebruiken om mee te frituren en op hogere temperaturen dan andere oliën. Hierdoor is het  rendement van de olie zeer goed bij het frituren. Op deze manier wordt het prijsverschil tussen olijfolie en andere goedkopere frituurvet gecompenseerd.
  • Frituren met Olijfolie doordrenkt veel minder het gefrituurde voedsel, waardoor er olijfolie wordt bespaard.
  • Olijfolie gaat niet achteruit bij het frituren van voedsel. Er komen geen giftige elementen vrij, zoals het geval is bij frituren met zaadolie.

Belangrijk bij het frituren met olijfolie

Gebruikte olijfolie mag nooit gemengd worden met nieuwe olie en ook niet met andere soorten olie. Verschillende oliën hebben verschillende rookpunten. Olijfolie kan veel hogere temperaturen hebben dan anderen. Bij menging, zal de ene olie de andere verbranden en zullen er giftige bestanddelen vrijkomen. Hierdoor kan hydrogenering van de vetten plaatsvinden.

Oververhitting moet worden vermeden. Dus het is niet goed als hete olijfolie begint te roken. Het beste is om tijdens het frituren de temperatuur niet verder te laten stijgen dan 170º. Als de temperatuur niet verder stijgt, is het frituren met olijfolie een gezonde activiteit.

Gebruik dezelfde olijfolie niet meer dan twee tot drie keer om mee te frituren. Met name als het is gaan roken, als er veel frituurresten in zit of als het donker is geworden. Indien de olie niet is verbrand (niet heter is geworden dan 170 – 180º), de paneerresten direct na het frituren uit de filter zijn verwijderd en de frituurpan direct na gebruik is afgesloten om het oxidatieve effect van licht en lucht te vermijden. Dan kunt u de olijfolie meerder keren gebruiken om mee te frituren.

Vervuiling

De olie raakt weinig tot niet vervuild bij het frituren van frietjes. Maar bij het frituren van vis zal door de onmiskenbare geur de olie weggegooid moeten worden. Het advies is om vis altijd apart in de koekenpan te bakken om de olie in de frituurpan niet te bederven. De olijfolie in een frituurpan dient te worden vervangen wanneer het donker is geworden, van kleur is veranderd of is verbrand (is gaan roken).

Conclusie:

Olijfolie is zeer geschikt om mee te frituren. Door de enkelvoudig onverzadigde vetzuren kan olijfolie zeer goed tegen verhitting. Waardoor hergebruik mogelijk is en oxideren lang duurt. Het is ook gezond omdat het vetgehalte in het eten lager is. Omdat u bij hogere temperaturen kan frituren. Daarnaast kan ook de smaak en geur van olijfolie een extra toevoeging zijn aan de maaltijd.

Gezien de vele voordelen van extra virgine olijfolie voor de gezondheid (ook ter voorkoming van kanker) en wetende dat het niet leidt tot overgewicht of obesitas, is het een zeer goede aanvulling voor de dagelijkse voeding. Buiten het frituren kan olijfolie ook direct op salades, purees, pastas en toast zijn toepassing vinden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *